نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف عرشه فولادی نوعی سقف مرکب است که شامل چهار جزء ورق فولادی، ناودانی، آرماتور و بتن می باشد. یکی از اهداف اجرای ورق فولادی به عنوان سقف سازه، تحمل بار سیستم های نصب شده بر روی سقف مانند لوله ها و سیم کشی ها می باشد. باید بدانید که دو نوع کاربرد برای عرشه فولادی کامپوزیت و غیر کامپوزیت وجود دارد. سقف غیر کامپوزیتی یک عرشه فولادی با موج‌های اصلی و بدون شیارهای دیگر روی سطح ورق است.

سقف کامپوزیت دارای لبه های دیواری است. این سقف به دال بتنی متصل می شود که باعث افزایش استحکام و دوام سقف می شود. ورق های فولادی به گونه ای طراحی شده اند که وزن آنها را با سطح مقاومت آنها مطابقت دهد. به عبارت دیگر جریان کم و مقاومت بالایی دارند. اما این تنها مزیت سقف فولادی نیست. برای اطلاعات بیشتر، مقاله دانش ساخت مشترک را می توانید مطالعه کنید. با انواع مختلف ترکیب ساختمان آشنا شوید.

مزایای محفظه های ورق فولادی

یکی از مهمترین مزایای سقف فلزی توانایی آن در کنترل وزن در حین ساخت است. در انواع دیگر ساخت و ساز سقف، قبل از ریختن بتن یا در واقع در انتهای ساخت سقف، باید شمع هایی ایجاد کرد یا در واقع چیزی برای نگه داشتن سقف وجود داشت. هنگام پوشاندن ورق های فولادی نیازی به راندن شمع نیست. و روند ساخت با قرار دادن صفحات بتنی بر روی تکیه گاه ها ادامه می یابد.

یکی دیگر از مزایای مهم سقف فولادی مقاومت آن در برابر آتش است. البته لازم به ذکر است که میزان مقاومت بستگی به نوع عرشه و مشخصات آن دارد. اما قطعا ورق های گالوانیزه با بتن مقاومت بیشتری نسبت به تیرهای بتنی و فولادی دارند. سایر مزایای سقف فولادی در زیر ذکر شده است.

از ایمنی بالایی مدیران در محیط کار برخوردار بوده و درصد صدمات انسانی را کاهش می دهند.

با استفاده از روکش ورق فولادی می توان برای تمامی طبقات به طور همزمان بتن ریخت.

آنها به فضای ذخیره سازی و ذخیره سازی کمی نیاز دارند.

دسترسی آسان به اشیا دارند.

لرزش ساختمان را کاهش می دهند.

آنها انتقال صدا را کاهش می دهند.

بسیاری از مواد و فرآیندها، مانند قالب ها، محفظه های فرعی و زگیل های خاصی را از بین می برند.

مطابق با مبحث 10 مقررات ملی ساختمان هستند.

نحوه سقف سازی ایوان فولادی

همانطور که در بالا ذکر شد، نصب سقف فلزی نیازی به راننده شمع ندارد. بنابراین اولین مرحله پیاده سازی با علامت گذاری عرشه ها شروع می شود. این علامت گذاری به منظور قرار گرفتن کاغذها در کنار یکدیگر انجام می شود. پس از این کار ورق ها با جرثقیل یا نیروی انسانی به طبقه مورد نظر منتقل شده و روی تیرها یا قاب ساختمان قرار می گیرند. وقتی ملحفه ها کاملا طبق نقشه چیده شدند، با میخ محکم می شوند. بعد از این نوبت به گلمیچ می رسد.

گلمیخ در واقع نوعی کاتر به قطر دو سانتی متر و به شکل میخ بزرگ است که با دستگاه جوش قوس الکتریکی ورق فولادی را به تیر ثانویه متصل کرده و آن را تقویت می کند. البته لازم به ذکر است که در محل جوش از رینگ های سرامیکی برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات در حین جوشکاری استفاده می شود. مرحله بعدی در اجرای سقف عرشه فولادی آرماتوربندی یا نصب میلگرد است. این میلگردها برای جلوگیری از کشیدگی و در نهایت ترک خوردن بتن نصب می شوند. میلگرد استفاده شده در این مورد عموما از نوع حرارتی می باشد.

نکات مهم در ساخت سقف کاشی فلزی

در حین اجرای سقف عرشه فولادی به چند نکته زیر اشاره می شود

هنگام قرار دادن ورق فلزی در زیر تیرها باید دقت کرد که این کار طبق نقشه و علامت گذاری انجام شود. همچنین لازم است که بین برگ ها فاصله وجود نداشته باشد.

کنترل صحیح اتصال و میخ زدن کاغذ به صورت اصولی و صحیح ضروری است.

هنگام انتخاب یک پیمانکار سقف عرشه فولادی برای پروژه خود، مطمئن شوید که آنها از استانداردهای SDI در کارنامه خود پیروی می کنند.

مواد فلزی انواع مختلفی دارند و هر شرکتی از ورق های متفاوتی استفاده می کند. بنابراین، باید مطمئن شوید که عملکرد و نوع محصول آنها با دستگاه شما سازگار است.

قبل از ریختن بتن، پوشش ورق فولادی باید کاملا تمیز شود. در صورت وجود گرد و غبار یا هر ماده دیگری، بتن به خوبی به ورق نمی چسبد و بر عملکرد نهایی سقف تأثیر می گذارد.

از هرگونه فولادی که در اثر تغییرات دما یا سایر آسیب های فیزیکی تغییر شکل داده است باید اجتناب شود.

حداکثر دهانه سقف های عرشه فولادی

اندازه دهانه سقف فولادی با توجه به ضخامت آن متفاوت است و با آن نسبت مستقیم دارد. از طرف دیگر، هر چه ضخامت ورق فلز بیشتر باشد، دهانه باید بزرگتر باشد. حداقل ضخامت پوشش ورق فلزی 0.7 یا 0.8 میلی متر است. برای این اندازه لازم است که دهانه سقف 2.5 متر یا 250 سانتی متر باشد. برای ضخامت بیشتر، به ازای هر 0.1 متر 10 سانتی متر به اندازه دهانه اضافه می شود. برای مثال سقف فولادی با ورق فولادی به ضخامت 1 میلی متر نیاز به دهانه 270 یا 280 سانتی متری دارد.

بین تیرهای روی سقف فولادی

انتقال مقاومت ساختمان به تیرهای اصلی کار تیرهای فرعی است; بنابراین، فاصله بین آنها باید به دقت محاسبه شود. برای این کار مهندسان باید مشخصات تیر، نوع تیر (عسلی، ساده، میخکوبی)، ضخامت ورق فولادی و ارتفاع پله های آن و ... را تعیین کنند. عواملی مانند در نظر گرفته شده اساساً اندازه دهانه سقف عرشه فولادی 1.7 متر تا 3.5 متر است. لازم به ذکر است که از آنجایی که کار شمع انجام نمی شود، درپوش شمع قلع لرزش زیادی دارد. بنابراین فاصله تیرها نباید از 2.5 متر بیشتر شود.

معایب سقف های عرشه فولادی

همانطور که در بالا ذکر شد، سقف فولادی مزایای بسیاری دارد. اما مطمئناً دارای معایبی است که نمی توان به راحتی از آنها گذشت. در زیر معایب ورق عرشه فولادی آورده شده است.

استفاده از این محصول بر روی اسکلت های بتنی دشوارتر از سایر موارد است و برای این کار باید تدابیر خاصی اندیشیده شود.

اگرچه سرعت اجرای این سقف بالاست. اما بزرگترین مشکل استفاده از این محصول، پیاده سازی و اجرای تنظیمات لازم است. زیرا رسیدن به این سقف سخت است و باید بسیاری از شرایط را سنجید و رعایت کرد.

معمولاً این نوع سقف بیشتر از سایرین لرزش دارد. اما برای رفع ارتعاشات آن می توان مطابق با استانداردها و الزامات ذکر شده در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان و کاهش میزان ارتعاشات خطرناک استفاده کرد.

نتیجه

با پیشرفت صنعت، هر روز روش ها و ابزارهای جدیدی در صنعت ساختمان ایجاد می شود و قطعا کفپوش فلزی یکی از این روش های جدید است. استفاده از سقف های فلزی در ده سال اخیر در کشور ما رواج و فراگیر شده است. استفاده از این نوع سقف برای بسیاری از ساختمان ها توصیه می شود. کیفیت و دوام خوب، ظاهر خوب و دیگر مزیت های این نوع سقف، استفاده از تیرهای فلزی را برای بهسازی ساختمان می کند. برای خرید و تهیه انواع پکیج های ساختمانی می توانید با کارشناسان شرکت دلفا تماس بگیرید.





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 31 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: